. .
.

2. Identificarea nevoilor şi constrângerilor proiectului

  • De fapt, prin proiectul nostru incercam reconstructia cat mai exacta si fidela in parametrii tehnici reali si cunoscuti ai acestui monument tehnic, care este Aeroplanul Automobil Vuia I, monument al tehnicii romanesti si mondiale.
  • Donarea acestui aparat ( sau a unui alt model pe care il avem deasemenea in lucru ) Muzeului Banatului din Timisoara este un act de adevar istoric, deoarece modelele care sunt expuse in acest moment la Muzeul Banatului din Timisoara, sunt de maximum …..50 de cm , nerespectandu-se nici macar proportiile sau forma reala a aparatului . Iata cateva fotografii ale acestor replici penibile, ce se afla in muzeu.
  • Reabilitatrea memoriei lui Traian Vuia, personalitate complexa a romanilor, inventator deosebit de talentat . Astazi, in multe carti de aviatie, Vuia nu este pomenit , sau este mentionat ca inventator de nationalitate franceza sau maghiara. Situatii similare, sunt si cu alte personalitati nascute in Romania, cum ar fi Johny Weissmuller –Tarzan (nascut in Timisoara) sau Bela Lugosi Dracula (nascut in Lugoj) etc.
  • Pregatirea sarbatoririi unui eveniment istoric in 2006, Vuia 100 de ani de la primul zbor . Avionul lui Vuia, a fost primul aparat mai greu decat aerul , din istoria aviatiei care a reusit sa se ridice de la sol prin forta motorului propriu si fara alte mijloace auxiliare - in anul 1906 , 18 Martie pe campul de la Monteson Franta, in apropiere de Paris .
  • Nu exista nici o replica scara 1:1 functionala in lume la ora actuala, iar singurele aparate foarte aproape de realitate sunt cel facut de catre noi si cel care se afla la Muzeul Aviatiei din Bucuresti sau Paris.
  • Mentionam ca aparatul construit de catre Fundatia Academica Culturala Timisoara (FACT), a costat peste 250 milioane lei ( in anul 2003 ) si a fost facut din resurse financiare proprii ale fundatiei noastre , fara a se apela la bani din bugetul de stat.
  • Dezvoltarea unui parteneriat activ intre FACT si alte fundatii sau autoritati locale sau centrale ale statului roman , privind promovarea unor personalitati romanesti si reabilitarea operelor acestora si pe viitor, fie ca sunt opere de arta sau opere de tehnica inovativa.

3. Constrangeri tehnice

  • Constructia avionului Vuia I, cel cu care inventatorul roman a facut zborul (mai exact salturile de 12 m lungime la 80 cm inaltime ) istoric de la Montesson, a ridicat o serie de probleme.

      • Probleme de documentatie tehnica
      • Probleme de materiale folosite la constructie
      • Probleme de personal calificat pentru executie
      • Probleme de locatie si testare
      • Probleme de transport a modelului in Caravana europeana
      • Probleme de autorizare si asigurare

    Astfel, la acest proiect au fost cooptate un numar de 21 de persoane calificate, dupa cum urmeaza :

    • 1 inginer constructor de avioane – prof. Hariton Florea
    • 1 inginer mecanic –director tehnic IPROTIM – ing. Ioan Bacila
    • 1 constructor expert de elice si deltaplanorist amator timisorean
    • 3 strungari de la Luxten Company Timisoara
    • 1 lacatus si un sudor autorizat de la Universitatea Politehnica TM
    • 2 designeri si 4 studenti , pentru machete de la Facultatea de Arta
    • 1 inginer si 4 maistri specializati in copertine si velaturi de la Satimpex
    • 1 colonel /rezerva pentru coordonare si aprovizionare col. Daniel Grozea

    S-a luat in calcul ca replica machetei noastre sa aiba aceleasi caracteristici tehnice ca si cu cele ale aparatului original, dar folosind tehnologia si materialele moderne din zilele noastre . Astfel, iata un tabel comparativ intre avionul lui Vuia si avionul FACT pe pagina urmatoare:

1 - 2 - 3 - 4
.
.